Raport Inspiring Girls Polska „Aspiracje dziewczynek w Polsce”
Zapraszamy do pobrania i lektury raportu raportu Inspiring Girls Polska poświęconego tematyce aspiracji edukacyjnych i zawodowych dziewczynek w Polsce. Źródeł nierówności między kobietami a mężczyznami jest wiele. W dorosłym życiu próbujemy niwelować skutki procesów, które swój początek mają już między 10. a 15. rokiem życia. To wtedy kształtują się aspiracje oraz ambicje dziewczynek. Niestety w tym samym czasie zaczynają one zderzać się również z barierami w postaci stereotypów i ograniczeń natury ekonomiczno-społecznej.
W Fundacji Inspiring Girls wierzymy, że wsparcie dziewczyn na tym wczesnym etapie zwiększy w przyszłości ich szanse na wyrównywanie sytuacji kobiet i mężczyzn we wszystkich obszarach życia.
Dlatego zbadałyśmy najbardziej palące bolączki i potrzeby polskich dziewczynek, by następnie zaproponować konkretne rozwiązania.
Niniejszy raport opracowaliśmy na podstawie badań jakościowych i ilościowych zrealizowanych przez agencję badawczą IQS na zlecenie Fundacji Inspiring Girls Polska, a także na podstawie desk research literatury przedmiotu oraz analizy danych zastanych. Badanie IQS zostało przeprowadzone 2-5 marca 2021 r. metodą CAWI na N=500 osobowej reprezentatywnej próbie dziewcząt w wieku 10-15 lat oraz ich matek.
Raport do pobrania
Czego dowiesz się z raportu?
- jakie ambicje, aspiracje i marzenia mają młode Polki
- jakie mają wyobrażenie o sobie w dorosłości i jakie zawody chciałyby wykonywać w przyszłości
- jakie bariery i ograniczenia dziewczynki napotykają na swojej drodze życia, próbując własne ambicje, aspiracje i marzenia kreować i realizować
- kto jest dla nich autorytetem i jakie wartości są dla nich kluczowe
- jak dziewczynki najbardziej lubią spędzać wolny czas, a jeśli spędzają go on-line, to co najchętniej robią
- jakie problemy w szkole i w domu najbardziej im doskwierają
- jak Fundacja Inspiring Girls może pomóc dziewczynkom w bardziej świadomym budowaniu swoich ścieżek zawodowych, rozwijaniu pasji i kreowaniu faktycznej zmiany
Raport Aspiracje dziewczynek w Polsce to próba diagnozy społecznej pokolenia między 10. a 15. rokiem życia – grupy, do której kierujemy działania Fundacji Inspiring Girls Polska. Z jakimi problemami przyjdzie się nam zmierzyć? Gdzie drzemie niewykorzystany potencjał, który możemy przekuć w pozytywną zmianę?
- polskim dziewczynkom brakuje wiedzy na temat zawodów: prawie połowa z nich chce żyć w przyszłości z aktywności w mediach społecznościowych
- polskim dziewczynkom brakuje inspirujących wzorców
- według dziewczynek w szkołach brakuje kółek zainteresowań (30 proc. wskazań) i kursów, dzięki którym rozwijałyby swoje pasje (31 proc. chciałoby mieć w szkole takie kursy)
- jedna czwarta polskich nastolatek troszczy się o środowisko naturalne
- dla 66 proc. dziewczynek najważniejsza jest rodzina; dla 68 proc. – przyjaźń i koleżeństwo
- co piąta dziewczynka w Polsce chce działać na rzecz dobra innych ludzi i świata
O Inspiring Girls Polska
Fundacja Inspiring Girls Polska zajmuje się podnoszeniem aspiracji edukacyjnych i zawodowych dziewczyn dwa główne obszary: działania edukacyjne i think tank.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
Osią działań programowych Inspiring Girls są działania o charakterze mentoringowym, podczas których dorosłe kobiety, tzw. role modelki, pracują według scenariuszy edukacyjnych Inspiring Girls z dziewczynkami, aby budować ich pewność siebie i pomagać identyfikować swoje mocne strony. Jak najczęściej staramy się również włączać do działań chłopców. Zależy nam, by chłopcy również widzieli wzorce inspirujących kobiet, które odnoszą sukcesy i mają doświadczenie w tym, jak radzić sobie z wyzwaniami.
THINK TANK
Inspiring Girls Polska to organizacja oparta na wiedzy, prowadzi badania w ramach think-tanku Fundacji, by na ich podstawie projektować skuteczne działania społeczne mające na celu empowering dziewczyn i kobiet. Nasze raporty badawcze znajdziesz tu: https://inspiring-girls.pl/think-tank/.
Inspiring Girls Polska działa w ramach międzynarodowej sieci Inspiring Girls International, obecnej już w ponad 30 krajach na całym świecie. Fundacja powstała, ponieważ u dziewczynek po 10. roku życia znacząco spada poczucie pewności siebie oraz zaczynają na nie niekorzystnie oddziaływać stereotypy, które ograniczają ich wybory edukacyjne i zawodowe. Badania jasno pokazują, że ekspozycja na inspirujące wzorce na tak wczesnym etapie życia ma ogromny potencjał zmiany społecznej. Ten potencjał rośnie szczególnie w przypadku dziewczynek z mniej uprzywilejowanych środowisk – dla tych, które ani w domu, ani w swoim najbliższym otoczeniu nie znajdują pozytywnych wzorców. Dla nich spotkanie na swojej drodze choćby jednego wzorca może być doświadczeniem zmieniającym trajektorię rozwoju, wbrew – co niestety pokazują nasze badania – reprodukującym się z pokolenia na pokolenie uwarunkowaniom społecznym i ekonomicznym.